Hvorfor lære fransk?
At fransk er et gammelt kultursprog ved de fleste!
Er du fascineret af at lære sprog? Ønsker du at
kunne mere end ét sprog ud over dit modersmål og
derigennem få mulighed for nye møder, nye vinkler på
virkeligheden og ny erkendelse?
Holder du af at komme
til Frankrig eller andre fransktalende lande? Eller
drømmer du om det?
Møder du mange fransktalende i København? Eller går
rejsen til fjernere mål?
Vidste du at det - med de fransktalende fordelt på de
fem verdensdele - er i Afrika at antallet af
fransktalende er i vækst, i la RDC, la République
Démocratique du Congo (på dansk DRC)? Her kan du se
hvilke lande, der er medlemmer af Den internationale
Frankofoniorganisation, l'OIF: https://www.francophonie.org/
Ønsker du - uanset hvor i verden mødet finder sted -
at blive i stand til at indgå i direkte dialog med de
fransktalende på det sprog de mestrer? Så
kontakt gerne Mariannes franskkurser -
og få flere facetter på fransk og på verden!
Der skal sprog ind, før der kan komme sprog ud!
• På begyndertrinene, dvs Holdundervisningens første ca.
90-100 lektioner, benytter vi nyeste udgaver af
Franskbogen, 7. udg., 2020, & Franskbogen Øvehæfte,
5. udg., 2010, begge Systime, suppleret med mange
mundtlige, men også små skriftlige øvelser. Udtale,
elementær grammatik og mundtlig sprogfærdighed indøves
og trænes primært gennem mange intensive tale- og
lytteøvelser. Udtale og intonation bliver endvidere øvet
ved at vi læser lærebogens små tekster højt. Små
begynderhold med pt. desværre blot 4 deltagere, giver
god mulighed for i timerne at arbejde grundigt med din
udtale.
Du lærer at tale ud fra disse tekster, men også på
meget elementært niveau om dig selv, dit liv og dine
interesser, og vi løser opgaver i øvebog.
Målet er at sætte dig i stand til at danne meget enkle,
siden lidt mere komplekse sætninger.
• På mellemtrinene, hvor begynderbogen
er afsluttet, benytter vi - alt efter
deltagerforudsætninger - læse-let, andre
letlæselige eller ubearbejdede franske bøger eller
tekster med gloser fra lærers hånd,
som vi har detaljeret samtale om på fransk i timerne.
Forståelsen af det talte sprog trænes også gennem
øvelser i lytteforståelse. Vi taler i relativt enkelt
sprog om tekster, men også, afhængigt af niveau, om
andre evt. spontant opståede emner. Grammatik med
mundtlige og mindre skr. øvelser indgår
• På de mere avancerede trin bygger vi
med fokus på mundtlig sprogfærdighed
videre på forkundskaber fra fx Mariannes franskkurser,
andre aftenkurser, HF/gymnasium el. tilsvarende, ophold
i fransktalende land, lærerseminarium eller
bachelorstudium ved universitet eller tilsv. På visse
kurser er mindre skriftlige øvelser i et vist omfang
stadig en vigtig støtte.
Fælles for de mere avancerede niveauer er at vi - med
stadigt flere nuancer og mindre grammatik jo højere
niveauet bliver - samtaler ud fra originale
franske tekster som romaner, aktuelle
artikler og/eller noveller, der læses hjemme med gloser
fra lærer (jo højere niveau, desto færre gloser), samt
ud fra franske radio- og tv-udsendelser og - om muligt -
mere spontant om aktuelle temaer af bred
almenmenneskelig interesse, ikke som specialister, men
som borgere med interesse for den tid og den verden vi
lever i.
Sprog skal holdes ved lige - for at virke!
Har du valgt et niveau, der matcher dine
forkundskaber? Er du indstillet på at deltage
kontinuerligt? Møder du op med positive forventninger
til lærer og medkursister? Og har du lyst til at virke,
være, lytte og lære sammen med andre der deler din
interesse? Så er grunden lagt for en tryg, tillidsfuld
og respektfuld stemning, hvor du - med udgangspunkt i
hjemmearbejde og andre indslag - kan komme i gang med -
alt efter niveau - at opbygge og udvikle en aktiv
mundtlig sprogfærdighed.
Har du andre ønsker & undervisningsbehov?
Se venligst Individuelt
franskkursus.
Hvorfor lære fransk hos
Mariannes franskkurser v/ Marianne Rasmussen?
• Fordi jeg brænder for det
franske sprog og for at gøre det at lære
fransk til en god oplevelse for hver
enkelt kursist.
• Og fordi jeg har en solid faglig ballast
og er en meget erfaren underviser:
Min egen interesse for fransk blev vakt af gymnasiets
gode franskundervisning og styrket og udviklet gennem et
hovedfagsstudium ved Københavns
Universitet i fransk sprog, litteratur og
samfundsforhold. (Har bifagseksamen i italiensk.) Videre
med det franske er jeg bl.a. kommet via mange rejser til
Frankrig, hvor Paris er min favorit. I
min bagage har jeg også cykelferier og længere ophold,
herunder deltagelse i sprogkurser i bl.a. Normandiet,
Loiredalen, Dordogne, Lot, Aveyron (le Rouergue), ved
Middelhavet, i Alsace og Lorraine, samt ikke mindst et
dejligt studieår i Paris, hvor jeg læste ved Université
de Paris II (forfatningsret og internationale
relationer) og Paris IV (litteratur) og levede i et
internationalt miljø i www.fondationdanoise.org
i la Cité Internationale Universitaire de Paris.
Lysten til selv at undervise opstod
allerede ved mit første glædelige møde med Folkeskolen.
Min undervisningserfaring er bred og
meget omfattende og opbygget og udviklet i og ikke
mindst efter studieårene:
Efter en årrække som vikar i Folkeskolen og siden lærer
i Ungdomsskolen begyndte jeg i 1985 at undervise voksne
i fransk i København på alle trin fra begyndere til
meget avancerede. Ud over et semester som instruktor i
grammatik og fonetik (sproglaboratorium) ved
universitetet og en ansættelse som lærer i fransk ved
Søværnets Officersskole skal især fremhæves en længere
årrække som fransklærer og fagkonsulent ved en
københavnsk sprogskole.
Siden 1997 har jeg drevet egen virksomhed, Mariannes
franskkurser med undervisning af læsevante voksne i
fransk på alle niveauer fra begyndere til avancerede, ud
over gymnasieniveau, på hold og individuelt - stadig med
stor glæde. Som de fleste, der underviser i fransk, har
jeg gennem årene undervist i tusindvis af deltagere på
begynderniveau, let og mere øvede, samt meget
avancerede.
Det glæder mig altid meget når nogle får så meget blod
på tanden at de ønsker at fortsætte ud over det
intensive begynderkursus, og allerhelst hos Mariannes
franskkurser.
• Tekster og undervisningsmaterialer til min
franskundervisning - dag og aften -
hhv. finder og udvikler jeg
generelt selv: Til Holdundervisningen
udarbejdes glossarer til bøger/tekster med noter af
sproglig og sociokulturel art, samt - afhængigt af
niveau - grammatisk-sproglige materialer med øvelser,
målrettet det enkelte holds niveau og behov. På de
grundlæggende kursustrin benytter vi dog et
lærebogssystem, suppleret med mange mundtlige, men også
små skriftlige øvelser.
I den Individuelle
undervisning er udgangspunktet - som navnet siger - den
enkelte kursusdeltagers individuelle forudsætninger,
ønsker og behov m.h.t. niveau, metode, indhold og tid.
• Mange års arbejde med det franske
sprog har givet mig stor indsigt i fransk kultur og
samfundsforhold i den frankofone verden og i forskelle
mellem dansk og fransk sprog og dermed stor viden om
hvor der særligt skal sættes ind når dansktalende vil
lære fransk.
• Min undervisning - grammatik og de
elementære niveauer undtaget - foregår på fransk,
den eneste rigtige vej til at opnå en talefærdighed på
fransk!
Mere om Marianne (det hele
(arbejds)menneske!)
Ud over mine fag, fransk og italiensk har jeg gode
receptive færdigheder i engelsk (yderligere udviklet
gennem læsning af faglitteratur), tysk og latin, stor
viden om grammatik og almen sprogforståelse, godt
indblik i nyere dansk litteratur og sprog, samt
læsefærdighed i og - via cykelferier - god forståelse af
især talt svensk, men også til en vis grad norsk
standardsprog.
Som specialpædagogisk bogtilrettelægger & ansat
indlæser af digitale lydbøger til blinde &
svagsynede under uddannelse fik jeg (2000-2009) -
sideløbende m. min kursusvirksomhed - et godt indblik i
faglitteratur inden for bl.a. pædagogik, psykologi,
sociologi, antropologi, litteraturvidenskab og historie.
Som underviser i fransk i egen kursusvirksomhed, Mariannes
franskkurser, beskriver mine kursister mig
som energisk, engageret og fagligt meget kompetent. Se Kursisterne siger.
Energi og opladning til arbejdet får jeg gennem fysisk
aktivitet i fri luft.
Når jeg ikke underviser på hold eller individuelt,
forbereder mig eller udarbejder materialer, holder jeg
af at cykle, google, jogge, fotografere, bage brød, se
France 24 og TV5 Monde, læse franske aviser og
magasiner, ny fransk og dansk litteratur (men når
selvfølgelig ikke det hele!) - og lytte til fuglesang
eller klassisk musik. Når jeg rejser, går turen gerne
sammen med min mand på cykel el. med tog i Danmark,
Frankrig eller Sverige, men allerhelst ud i naturen på
min gode, gamle, berejste cykel!
|